Оксана Городецька
ВПЛИВ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ
НА РОЗВИТОК ТА СОЦІАЛІЗАЦІЮ ОСОБИСТОСТІ
У
статті окреслені основні ризики перебування дітей в соціальних мережах. Показана
необхідність навчання дітей безпечної поведінки у віртуальному світі.
Акцентується увага на формуванні інформаційної культури дітей, батьків, а також
професійної інформаційної культури педагогів і журналістів.
Ключові слова: інформаційна культура, безпека, соціальні мережі,
віртуальний простір, соціалізація особистості.
Постановка проблеми. Інтернет став для дітей паралельною реальністю,
де вони спілкуються, знаходять нових друзів, обмінюються новинами, діляться
інтересами та отримують безліч цікавої, захопливої для них інформації. Діти
створюють в одній із соціальних мереж свій профіль, з фотографіями,
музикою, роликами, фільмами, інформацією та описами, які хочуть саме вони!
Таким чином формують свій власний простір спілкування, де можуть бути такими,
якими себе уявляють. Крім того,
соціальні мережі – найлегший спосіб вийти на контакт з будь-якою
людиною.
Постановка завдань
дослідження:
·
необхідність формування
інформаційної культури суспільства;
·
засвоєння дітьми правил
безпечної поведінки в Інтернеті;
· розуміння
батьками особливостей впливу соціальних мереж на розвиток, виховання та
соціалізацію дітей.
Виклад основного матеріалу.
Часте перебування у соціальній мережі захоплює дітей та навіть може
викликати залежність. Батьки повинні розповідати їм про безпеку
у віртуальному світі. Більше матеріалів можна знайти на сайті «Безпечний
Інтернет».
Основні правила Інтернет-безпеки:
1.
Без дозволу батьків
діти не можуть надавати приватну інформацію про себе: прізвище; імена членів
своєї родини; номер телефону; адресу; номер школи; місце прогулянок; час, коли
вдома відсутні батьки; номера банківських карток; наявність цінних речей вдома
та інше.
2.
Якщо дітей бентежить,
турбує інформація, знайдена в Інтернеті, вони обов’язково повинні звернутися до
батьків чи вчителів.
3.
Якщо ж діти все-таки
виявляють бажання зустрітися у реальному житті зі знайомими по Інтернет-спілкуванню,
необхідно повідомити про це батьків.
4.
Не можна вірити всьому,
що розповідають про себе віртуальні знайомі.
5.
Нікому не можна
повідомляти свій пароль до електронної пошти чи соціальних мереж, за
виключенням рідних.
6.
Впровадження батьками
сімейних правил Інтернет-безпеки дозволить дітям відчувати себе комфортно і
безпечно у Мережі.
7.
Не варто виконувати тих
операцій, які можуть коштувати грошей.
8.
Публікувати на своїй
сторінці будь-яку інформацію лише з дозволу батьків.
9.
Обов’язкова ввічливість
у електронному листуванні [2, 1].
Дотримання цих
правил – запорука безпеки дітей як в реальному світі, так
і у віртуальному просторі.
Щоб відволікти
дітей від перебування в соціальних мережах потрібно знайти альтернативу,
яка б могла їх зацікавити: спільний похід на природу, організувати
домашню вечірку для друзів дитини. Важливо, аби дитина чи підліток
отримували необхідну кількість спілкування у реальному світі, Необхідно
спілкуватись якомога більше з дітьми, розпитувати про їх інтереси, друзів
і вподобання.
Компанією
Київстар ініційовано всеукраїнський соціальний рух «Розкажи дітям про безпеку
в Інтернеті». Дорослим потрібно навчати дітей безпеці не лише
у реальному світі, а й у віртуальному.
У світі
нараховується близько 1,8 млрд. користувачів всесвітньої Мережі, в Україні
їх – 13,6 млн. Цікаво те, що у порівнянні з минулим
роком приріст користувачів становить близько 20%. І серед них стає все
більше дітей і підлітків, найбільш допитливої та активної аудиторії.
Звичайно, у цьому є свої плюси, адже діти розвиваються швидше, мають
доступ до всієї необхідної інформації та спілкування.
Дуже
часто в Інтернеті діти можуть зіткнутися з онлайн-загрозами: шахрайством, порнографією, різноманітними
проявами збочень, онлайн-насиллям, негативним контентом та появою залежності
від Інтернету.
Соціологічні
дослідження, ініційовані компанією «Київстар» у 2009 році, свідчать:
·
76% батьків не знають, які сайти відвідують їхні діти.
·
17% дітей готові надати інформацію про себе і свою
родину.
·
28% можуть без вагань надіслати свою фотокартку незнайомцям.
·
22% час від часу потрапляють на сайти «для дорослих».
·
14% дітей час від часу надсилають платні SMS для отримання
бонусів в онлайн іграх або соціальних мережах, не звертаючи увагу
на вартість цих повідомлень.
·
Лише 18% реально слідкують за життям дитини
в мережі.
Головна проблема – низький рівень
обізнаності батьків. Вони не можуть убезпечити дитину, оскільки мало
розуміються на всіх тонкощах користування Інтернетом. Детальнішу інформацію про
рух «Розкажи дітям про безпеку в Інтернеті» можна отримати на сайті: http://bezpeka.kyivstar.ua/materials/articles/article5/.
Після візиту до України Стіва Балмера і
підписання Меморандуму «Про Взаєморозуміння» з Міністерством внутрішніх справ
України, перший заступник міністра підписав наказ про формування робочої групи,
яка займатиметься протидією злочинам проти дітей в Інтернеті. Цим же ж наказом
Міністерство ввійшло до складу Коаліції за безпеку дітей в Інтернеті.
Програму «Безпека дітей в Інтернеті» Ініційована
Коаліцією за безпеку дітей в Інтернеті, що заснована компанією «Microsoft Україна» в рамках програми «Партнерство в навчанні».
Програма «Безпека дітей в Інтернеті» включає цілий ряд заходів, спрямованих на
навчання дітей, вчителів та батьків правилам безпечного користування
Інтернетом.
Першим
кроком в цьому напрямку став запуск у квітні 2008 року веб-сайту «On-ляндія».
На цьому сайті представлені матеріали для дітей, їхніх батьків та вчителів:
інтерактивні ігрові сценарії, короткі тести, готові плани уроків, завдяки яким
діти та дорослі зможуть засвоїти основи безпечної роботи в Інтернеті. Також
сайт пропонує зрозумілу та перевірену на практиці інформацію про
Інтернет-безпеку, після ознайомлення з якою навіть користувачі-початківці
зможуть ефективно використовувати ресурси мережі та захистити себе від
небажаного змісту. Детальніше знайомитися із матеріалами сайту «On-ляндія: моя
безпечна Веб-країна» можна за адресою: www.onlandia.org.ua.
Чому в дітей все
частіше виникає залежність від користування Інтернетом. Відповідь досить проста
– творці соціальних мереж намагаються задовільнити найрізноманітніші смаки
дітей. Створені сайти спеціально для спілкування, для ігор, пізнавальні,
розвиваючі і просто інформаційні.
Соціальні мережі
служать для молодого покоління щоденником, де можна висловити свої думки і почуття. Багато дітей, ще з
ранніх років отримали доступ до комп'ютера та Інтернету, в шкільні роки
переживають віртуальне доросле життя. Різні статуси, розумні цитати, вульгарні
жарти, спілкування
не тільки з однолітками, але і з будь-яким співрозмовником – все це доступно.
Це формує недозрілу особистість дитини. Тому дуже важливо, щоб був контроль з
боку дорослих, батьків.
Особливе місце в соціальних мережах
відведено фотографіям і картинкам. Велика популярність у мультиплікаційних
картинок, їх часто використовують в якості аватара. Діти з великим задоволенням
спілкуються між собою, адже в соціальній мережі
набагато легше завести розмову, шукають нових друзів (не тільки зі своєї
країни). Крім того, вони діляться музичними і текстовими файлами, грають у
всілякі ігри, ведуть в онлайн режимі особисті щоденники.
Попри всі позитивні моменти ще є і
безліч негативних: почуття безкарності за певні дії, неправильне розуміння
поняття дружби і меж особистого життя, безглузде проведення часу та інше [3].
Соціальні мережі – це, перш за все,
простір для розміщення свого мікросвіту, своїх смаків, інтересів, проявів і
спілкування. У випадку, якщо у дитини немає такої можливості в родині, то
можливість зробити це в Мережі буде для нього особливо привабливою. Дитина
прагне облаштувати особистий простір та створити своє, недоступне для чужих
змін і вторгнень, місце в Інтернеті.
Оскільки для підлітка мати можливість
заявити про себе, створити свою сторінку в мережі – це не тільки важлива
потреба, спосіб відчути своє місце в цьому світі, а й сучасний засіб
соціалізації. Перешкоджати цьому було б не далекоглядно, оскільки дитина буде відчувати
себе відірваною від сучасного підліткового життя, а можливо почне приховувати
свою присутність в соціальних мережах.
Батькам потрібно
краще знати, розуміти і відчувати те, чим живе дитина у віртуальному просторі. Оскільки
соціальні мережі – це багато в чому сучасна заміна колишніх способів
спілкування (телефонних розмов, прогулянок і навіть дискотек), то повна
заборона на перебування в них загрожує підлітковою протестною поведінкою:
бунтом, скандалами, ухиляннями, брехнею, саботажем і так далі.
Висновки. У зв'язку з
тим, що спілкування – важлива підліткова потреба, то повна заборона так чи
інакше позначиться на соціальному розвитку підлітка. Прагнення до спілкування в
соціальних мережах важливе для дитини, так само як і навчальні, режимні,
активно-рухові, сімейні та багато інших завдань.
Тому «золоте правило»
для батьків: хочете бути тими, до кого ваша дитина може звернутися у випадку
проблем і неприємностей, поважайте її бажання, потреби і способи їх реалізації.
У відповідь отримаєте повагу і здатність дитини домовлятися і співпрацювати з Вами
[1, 1]. Для того, щоб діти нормально розвивалися, батькам необхідно приділяти
їм увагу, цікавитися вподобаннями, життям та колом їх спілкування.
СПИСОК
ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1.
Млодик І. Що роблять
діти в соціальних мережах. Як їм допомогти / Ірина Млодик // [Електронний ресурс] : http://onlinebezpeka.com/uk/advices-for-parents/communication-in-network/article/ssho-robljatj-diti-v-sotsialjnikh-merezhakh-jak-im-dopomogti.
2.
Нікітін В. Правила
етикету в Інтернеті / Володимир Нікітін // [Електронний ресурс] : http://ua-referat.com/Правила_етикету_в_Інтернеті
3.
Що роблять діти в
соціальних мережах : [Доступ до інформації] : http://мордашки.com/shho-roblyat-diti-v-socialnix-merezhax/
В
статье очерченные основные риски пребывания детей в социальных сетях.
Показанная необходимость обучения детей безопасного поведения в виртуальном
мире. Акцентируется внимание на формировании информационной культуры детей,
родителей, а также профессиональной информационной культуры педагогов и
журналистов.
Ключевые
слова: информационная культура, безопасность, социальные сети, виртуальное
пространство, социализация личности.
In the article basic risks of stay of children are in
social networks are outlined. The necessity of studies of
children of safe conduct is for the virtual world is demonstrate. Attention on
forming of informative culture of children, parents, and also professional
informative culture of teachers and journalists is accented.
Keywords: informative culture, safety, social
networks, virtual space, socialization of personality.
Комментариев нет:
Отправить комментарий