Лабораторна робота №1
Мета. Ознайомитися з відмінностями і
взаємозв’язками між різними аспектами педагогіки; одержати первинне уявлення
про об’єкт і предмет педагогічної науки; усвідомити роль педагогіки як науки і
практики в культурі;
Завдання для самостійної роботи
1. Знайдіть у словниках визначення
понять: «педагогіка», «наука», «культура», «практика», «педагогічна
наука», «педагогічна практика».
2. Що вивчає педагогіка? (Які об’єкт і
предмет педагогічної науки ?).
3. Заповніть таблицю:
Основне
призначення
педагогіки
як
Обґрунтування
науки
Педагогіка
– наука про виховання, освіту і навчання людини на всіх вікових етапах його
розвитку. Предмет педагогіки – виховання як особлива функція суспільства.
Основні
поняття (категорії) педагогіки:
· розвиток
особи;
· виховання
особи;
· утворення
особи;
· навчання
особи;
· виховні
відносини;
· формування
особи.
Сфера
діяльності змістом якої є навчання, виховання, освіта і розвиток
підростаючого покоління.
культури
Педагогічна культура є частиною
загальнолюдської культури. У ній втілені духовні цінності освіти і виховання
(педагогічні знання, теорії, концепції, накопичений педагогічний досвід,
професійні етичні норми) та матеріальні (засоби навчання і виховання), а
також способи творчої педагогічної діяльності, які слугують соціалізації
особистості в конкретних історичних умовах.
Педагогічна культура вчителя є системним утворенням.
її головними структурними компонентами є: педагогічні цінності, творчі
способи педагогічної діяльності, досвід створення учителем зразків
педагогічної практики з позицій гуманізму.
Духовне та культурне виховання підростаючого покоління
практики
Педагогічна культура є частиною
загальнолюдської культури. У ній втілені духовні цінності освіти і виховання
(педагогічні знання, теорії, концепції, накопичений педагогічний досвід,
професійні етичні норми) та матеріальні (засоби навчання і виховання), а
також способи творчої педагогічної діяльності, які слугують соціалізації
особистості в конкретних історичних умовах.
Педагогічна культура вчителя є системним утворенням.
її головними структурними компонентами є: педагогічні цінності, творчі
способи педагогічної діяльності, досвід створення учителем зразків
педагогічної практики з позицій гуманізму.
Використати практичні навички у вихованні нового пок
оління.
4. Перерахуйте основні культурологічні
аспекти педагогіки .
5. У чому полягає відмінність між
вивченням дитини вчителем і вченим?
6. 5. Прокоментуйте наступні міркування
педагогів:
Мета вчителя - сформувати у дитини
бажання вчитися (а не відбити у нього це бажання), запалити вогник потягу до
знань і дати йому необхідні для цього інструменти, способи (уміння читати,
рахувати, писати). Зауважте - у ідеального вчителя пріоритети у формуванні
дитини йдуть саме у такій послідовності: спочатку - мотивація (бажання), потім
- технічна частина. При цьому ідеальний учитель завжди турбується про духовний,
моральний розвиток дітей, відстежить, коли та чи інша ступінь мотивації вже
сформувалася, і треба відкривати дитині нові горизонти. Втім, ідеальний учитель
зробить й інше. Він закохає учнів у свій клас. Він покаже цінність кожної
дитини. Він виявить родзинку і важливість кожного, його значимість, а отже -
розвине індивідуальні якості учня і здійснюватиме особистісно-орієнтований
підхід. Ідеальному вчителеві цікаво формування душі дитини. Ідеальний
учитель здогадується, що кожній людині дано ті чи інші обставини життя -
батьки, матеріальна забезпеченість, інтелектуальні здібності, схильність до
співчуття або до лідерства. І не може бути дитина з початковим рівнем
навчальних досягнень вартою меншої уваги та любові, ніж дитина-відмінник.
Слід розрізняти
науково-психологічне дослідження дитини та вивчення вихованців педагогом.
Дослідник вивчає психіку дитини з метою поповнення наукових знань про неї,
виявлення нових закономірностей, умов прояву психічних явищ тощо. У професійній
діяльності педагога вивчення психіки дитини носить практичне спрямування,
зорієнтоване на підвищення ефективності навчання й виховання дітей. Знати
особливості кожної дитини педагогу необхідно для забезпечення індивідуального
підходу у роботі з нею. При цьому педагог не поповнює наукових знань з
психології, а використовує їх для визначення рівня розвитку своїх вихованців,
простежує їх прояв у кожної конкретної дитини. Робота з дітьми, яку проводить
педагог, дозволяє йому постійно спостерігати за своїми вихованцями протягом їх
перебування у навчальному закладі, яке триває роками. Спілкуючись та
співпрацюючи з дитиною у ході виконання побутових процесів, під час прогулянок,
ігор, уроків, педагог має змогу простежувати зміни у психіці дитини, оцінювати
їх динаміку. В обов’язки педагога входить виконання діагностичної функції,
тобто вивчення своїх вихованців у контексті освітньо-виховної роботи з
ними. Діагностична функція полягає в оцінці знань, умінь, навичок, вихованості,
розвитку дитини у тісному зв’язку з встановленням особливостей
навчально-виховного процесу – зокрема причин, що перешкоджають досягненню
бажаного ступеня розвитку рис і якостей особистості та факторів, які сприяють
успішному досягненню цілей освітиПедагог не просто організовує різноманітні форми
навчально-виховної роботи з дітьми, а вивчає дітей у процесі їх реалізації,
вносячи згодом доцільні зміни в їх проведення з урахуванням виявлених
резервівЗавдання стосовно вивчення дітей педагогом навчальної установи
полягають у тому, щоб забезпечити нормативні умови для розвитку їх психіки,
гнучко перебудовувати їх у разі несприятливого впливу на поведінку дитини,
вчасно помітити відхилення в ході психічного розвитку, спрогнозувати подальший
розвиток дитини та здійснити потрібну профілактику можливих проблем психічного
розвитку. Без цього неможливі ефективне виконання педагогом своїх обов’язків,
творчий підхід у його роботі. Для реалізації дослідницької функції педагогу
необхідно володіти міцними знаннями з вікової, зокрема дитячої, психології.
Педагог спирається на знання як загальних закономірностей психічного розвитку
особистості (динамічні та змістовні його особливості), так і знання про
розвиток окремих психічних функцій, властивостей в умовах чимдалі складніших
видів діяльності та спілкування дитини. Знання про психіку дитини повинні
відзначатись цілісністю, узагальненістюта системністю, що зумовлені розумінням
взаємозв’язку між окремими напрямками у розвитку психіки дитини: форм її
активності, психічних властивостей та процесів, здібностей та мотивів.
Повноцінне виконання педагогом професійних функцій неможливе без усвідомлення
ним своєї ролі у навчально-виховному процесі з дітьми. Для дитини – педагог
виступає старшим, розумним товаришем, партнером по співпраці, завжди готовим
прийти на допомогу. Педагог повинен володіти витримкою, тактом, не припускати у
своїй поведінці грубих інтонацій, викриків, вміти підтримувати у себе
позитивний, оптимістичний настрій. Кожен педагогічний працівник працює разом з
колегами над спільними задачами навчання й виховання дітей, і у системі
сучасної освіти велике значення має наступність у роботі всіх учасників
педагогічного процесу. ВИСНОВКИ про особливості вивчення педагогом психічних
особливостей дитини:– вивчення дітей педагогом має практичну спрямованість на
розуміння причин їх поведінки, визначення їх схильностей, створення умов для їх
розвитку;– для отримання об’єктивного знання про своїх вихованців педагог
користується спостереженням у контексті організації ним навчально-виховного
процесу з дітьми;– діагностична функція професії педагога спирається на глибокі
знання ним дитячої психології.
1.1.Педаго́гіка (грец. παιδαγωγική — майстерність
виховання) — наука про спеціально організовану цілеспрямовану і
систематичну діяльність з формування людини — про зміст, форми і
методи виховання, освіту та навчання.
1.2.Нау́ка — сфера діяльності
людини, спрямована на одержання (вироблення і систематизацію у
вигляді теорій, гіпотез, законів природи чи суспільства
тощо) нових знань про навколишній світ. Основою науки є збір,
оновлення, систематизація, критичний аналіз фактів, синтезнових
знань або узагальнень, що описують природні або суспільні явища,
які досліджуються, та (або) дозволяють будувати причинно-наслідкові
зв'язки між явищами і прогнозувати їх перебіг.
1.3.Культу́ра (лат. Culture — «обробіток»,
«обробляти») — сукупність матеріальних та духовних цінностей,
створених людством протягом його історії; історично набутий
набір правил всередині соціуму для його збереження
та гармонізації.
1.4.Практика (грец. πράξις «діяльність») —
доцільна і цілеспрямована діяльність, яку суб'єкт здійснює для
досягнення певної мети. Практика має суспільно-історичний характер і залежить
від рівня розвитку суспільства, його структури.
Лабораторна робота №1
Мета. Ознайомитися з відмінностями і
взаємозв’язками між різними аспектами педагогіки; одержати первинне уявлення
про об’єкт і предмет педагогічної науки; усвідомити роль педагогіки як науки і
практики в культурі;
Завдання для самостійної роботи
1. Знайдіть у словниках визначення
понять: «педагогіка», «наука», «культура», «практика», «педагогічна
наука», «педагогічна практика».
2. Що вивчає педагогіка? (Які об’єкт і
предмет педагогічної науки ?).
3. Заповніть таблицю:
Основне
призначення
педагогіки
як
|
Обґрунтування
|
|
науки
|
Педагогіка
– наука про виховання, освіту і навчання людини на всіх вікових етапах його
розвитку. Предмет педагогіки – виховання як особлива функція суспільства.
Основні
поняття (категорії) педагогіки:
· розвиток
особи;
· виховання
особи;
· утворення
особи;
· навчання
особи;
· виховні
відносини;
· формування
особи.
|
Сфера
діяльності змістом якої є навчання, виховання, освіта і розвиток
підростаючого покоління.
|
культури
|
Педагогічна культура є частиною
загальнолюдської культури. У ній втілені духовні цінності освіти і виховання
(педагогічні знання, теорії, концепції, накопичений педагогічний досвід,
професійні етичні норми) та матеріальні (засоби навчання і виховання), а
також способи творчої педагогічної діяльності, які слугують соціалізації
особистості в конкретних історичних умовах.
Педагогічна культура вчителя є системним утворенням.
її головними структурними компонентами є: педагогічні цінності, творчі
способи педагогічної діяльності, досвід створення учителем зразків
педагогічної практики з позицій гуманізму.
|
Духовне та культурне виховання підростаючого покоління |
практики
|
Педагогічна культура є частиною
загальнолюдської культури. У ній втілені духовні цінності освіти і виховання
(педагогічні знання, теорії, концепції, накопичений педагогічний досвід,
професійні етичні норми) та матеріальні (засоби навчання і виховання), а
також способи творчої педагогічної діяльності, які слугують соціалізації
особистості в конкретних історичних умовах.
Педагогічна культура вчителя є системним утворенням.
її головними структурними компонентами є: педагогічні цінності, творчі
способи педагогічної діяльності, досвід створення учителем зразків
педагогічної практики з позицій гуманізму.
|
Використати практичні навички у вихованні нового пок
оління.
|
4. Перерахуйте основні культурологічні
аспекти педагогіки .
5. У чому полягає відмінність між
вивченням дитини вчителем і вченим?
6. 5. Прокоментуйте наступні міркування
педагогів:
Мета вчителя - сформувати у дитини
бажання вчитися (а не відбити у нього це бажання), запалити вогник потягу до
знань і дати йому необхідні для цього інструменти, способи (уміння читати,
рахувати, писати). Зауважте - у ідеального вчителя пріоритети у формуванні
дитини йдуть саме у такій послідовності: спочатку - мотивація (бажання), потім
- технічна частина. При цьому ідеальний учитель завжди турбується про духовний,
моральний розвиток дітей, відстежить, коли та чи інша ступінь мотивації вже
сформувалася, і треба відкривати дитині нові горизонти. Втім, ідеальний учитель
зробить й інше. Він закохає учнів у свій клас. Він покаже цінність кожної
дитини. Він виявить родзинку і важливість кожного, його значимість, а отже -
розвине індивідуальні якості учня і здійснюватиме особистісно-орієнтований
підхід. Ідеальному вчителеві цікаво формування душі дитини. Ідеальний
учитель здогадується, що кожній людині дано ті чи інші обставини життя -
батьки, матеріальна забезпеченість, інтелектуальні здібності, схильність до
співчуття або до лідерства. І не може бути дитина з початковим рівнем
навчальних досягнень вартою меншої уваги та любові, ніж дитина-відмінник.
Слід розрізняти
науково-психологічне дослідження дитини та вивчення вихованців педагогом.
Дослідник вивчає психіку дитини з метою поповнення наукових знань про неї,
виявлення нових закономірностей, умов прояву психічних явищ тощо. У професійній
діяльності педагога вивчення психіки дитини носить практичне спрямування,
зорієнтоване на підвищення ефективності навчання й виховання дітей. Знати
особливості кожної дитини педагогу необхідно для забезпечення індивідуального
підходу у роботі з нею. При цьому педагог не поповнює наукових знань з
психології, а використовує їх для визначення рівня розвитку своїх вихованців,
простежує їх прояв у кожної конкретної дитини. Робота з дітьми, яку проводить
педагог, дозволяє йому постійно спостерігати за своїми вихованцями протягом їх
перебування у навчальному закладі, яке триває роками. Спілкуючись та
співпрацюючи з дитиною у ході виконання побутових процесів, під час прогулянок,
ігор, уроків, педагог має змогу простежувати зміни у психіці дитини, оцінювати
їх динаміку. В обов’язки педагога входить виконання діагностичної функції,
тобто вивчення своїх вихованців у контексті освітньо-виховної роботи з
ними. Діагностична функція полягає в оцінці знань, умінь, навичок, вихованості,
розвитку дитини у тісному зв’язку з встановленням особливостей
навчально-виховного процесу – зокрема причин, що перешкоджають досягненню
бажаного ступеня розвитку рис і якостей особистості та факторів, які сприяють
успішному досягненню цілей освітиПедагог не просто організовує різноманітні форми
навчально-виховної роботи з дітьми, а вивчає дітей у процесі їх реалізації,
вносячи згодом доцільні зміни в їх проведення з урахуванням виявлених
резервівЗавдання стосовно вивчення дітей педагогом навчальної установи
полягають у тому, щоб забезпечити нормативні умови для розвитку їх психіки,
гнучко перебудовувати їх у разі несприятливого впливу на поведінку дитини,
вчасно помітити відхилення в ході психічного розвитку, спрогнозувати подальший
розвиток дитини та здійснити потрібну профілактику можливих проблем психічного
розвитку. Без цього неможливі ефективне виконання педагогом своїх обов’язків,
творчий підхід у його роботі. Для реалізації дослідницької функції педагогу
необхідно володіти міцними знаннями з вікової, зокрема дитячої, психології.
Педагог спирається на знання як загальних закономірностей психічного розвитку
особистості (динамічні та змістовні його особливості), так і знання про
розвиток окремих психічних функцій, властивостей в умовах чимдалі складніших
видів діяльності та спілкування дитини. Знання про психіку дитини повинні
відзначатись цілісністю, узагальненістюта системністю, що зумовлені розумінням
взаємозв’язку між окремими напрямками у розвитку психіки дитини: форм її
активності, психічних властивостей та процесів, здібностей та мотивів.
Повноцінне виконання педагогом професійних функцій неможливе без усвідомлення
ним своєї ролі у навчально-виховному процесі з дітьми. Для дитини – педагог
виступає старшим, розумним товаришем, партнером по співпраці, завжди готовим
прийти на допомогу. Педагог повинен володіти витримкою, тактом, не припускати у
своїй поведінці грубих інтонацій, викриків, вміти підтримувати у себе
позитивний, оптимістичний настрій. Кожен педагогічний працівник працює разом з
колегами над спільними задачами навчання й виховання дітей, і у системі
сучасної освіти велике значення має наступність у роботі всіх учасників
педагогічного процесу. ВИСНОВКИ про особливості вивчення педагогом психічних
особливостей дитини:– вивчення дітей педагогом має практичну спрямованість на
розуміння причин їх поведінки, визначення їх схильностей, створення умов для їх
розвитку;– для отримання об’єктивного знання про своїх вихованців педагог
користується спостереженням у контексті організації ним навчально-виховного
процесу з дітьми;– діагностична функція професії педагога спирається на глибокі
знання ним дитячої психології.
1.1.Педаго́гіка (грец. παιδαγωγική — майстерність
виховання) — наука про спеціально організовану цілеспрямовану і
систематичну діяльність з формування людини — про зміст, форми і
методи виховання, освіту та навчання.
1.2.Нау́ка — сфера діяльності
людини, спрямована на одержання (вироблення і систематизацію у
вигляді теорій, гіпотез, законів природи чи суспільства
тощо) нових знань про навколишній світ. Основою науки є збір,
оновлення, систематизація, критичний аналіз фактів, синтезнових
знань або узагальнень, що описують природні або суспільні явища,
які досліджуються, та (або) дозволяють будувати причинно-наслідкові
зв'язки між явищами і прогнозувати їх перебіг.
1.3.Культу́ра (лат. Culture — «обробіток»,
«обробляти») — сукупність матеріальних та духовних цінностей,
створених людством протягом його історії; історично набутий
набір правил всередині соціуму для його збереження
та гармонізації.
1.4.Практика (грец. πράξις «діяльність») —
доцільна і цілеспрямована діяльність, яку суб'єкт здійснює для
досягнення певної мети. Практика має суспільно-історичний характер і залежить
від рівня розвитку суспільства, його структури.
Дуже цікава стаття!!!)
ОтветитьУдалить